Dag 11 Bilbao

3 augustus 2019 - Bilbao, Spanje

Bilbao ligt niet direct aan zee, maar verbonden met een lange rivier.

Met fiets weer naar beneden ( wat lekker makkelijk gaat) en achter het voetbalstadion de rivier overgestoken.

Daar de rivier gevolgd naar zee met goede fietspaden. Onderweg veel oude scheepswerven en lege gebouwen. Na ca 10 km komen wij aan bij het dorpje Gexto. Aan de overkant ligt het Portugalete. Beide zijn bereikbaar met het oudste Zweefbrug ter wereld, gebouws in 1893. Heel bijzonder om met een soort kabelbaan over de rivier te gaan. Portugalete is een oud vissersdorpen is heel authentiek. De plaatselijke markt en in de haven waar verse vis wordt bereid op de bbq.

Daarna weer terug met de zweefpont en verder gefietst langs strandjes, hele mooie oude monumentale huizen langs de rivier en op het einde gestopt. Daar met lift de berg omhoog en kom je in het oude stadscentrum van Gexto. Daar op het pleintje heerlijke geluncht met wijn en vis.

Einde middag met windje mee terug naar Bilbao. Kwamen langs de zeilclub met mooi terras aan de rivier. Hippe, trendy tent en daar cocktail gedronken als een soort afscheid van Bilbao.

Daarna zwetend omhoog en nu, na heerlijke douche, kijken naar de lichtjes van de stad.