Dag 2 Omaha Beach

28 juli 2019 - Beauvoir-sur-Mer, Frankrijk

2 uur reistijd naar de boerencamping in Formigny vlakbij de kust. Wij staan tussen de appelbomen en natturlijk een fles appelcider en appelsap gekocht.

Op de fiets naar Omaha beach met alle gedenkwaardigheden over de invasie 1944. Fietspad langs Omaha beach naar de Amerikaanse begraafplaats. Veel bussen met toeristen uit alle delen vd wereld. Begraafplaats was zeer indrukwekkend. Helemaal toen wij midden op de begraafplaats stonden en terugkeken naar het grote monument.

Daar waren veel mensen voor een ceremonie, met name veel amerikanen.

Het Amerikaanse volkslied galmde over de begraafplaats, 4 saluutschoten en daarna de Last Post. Dit was voor beide een kippenvel moment.

Uiteindelijk op de fiets terug en vlakbij de camping even nog naar het dorpje om boodschappen te halen. Alleen dat viel nog even tegen. Was 5 km verderop, maar ook heel lang dalen en natuurlijk met de boodschappen nog veel langer klimmen.

straks nemen wij een lekker glaasje appelcider. Proost😀