Dag 21

26 augustus 2018

Om 1115 vertrokken uit Izola. Eerder was niet mogelijk door de stormachtige wind en regenval. Doel Gorizia in Italie, op de grens van Slovenie in het binnenland. Ons vignet was verlopen in Slovenie, dus de binnenweg naar Italie. Oftewel smalle bergweggetjes waar maar 1 auto kon rijden. Altijd spannend wat om elk hoekje kwam, maar het is zondag dus heel weinig verkeer. Na 1 uur rijden kwamen wij aan Gorizia. Alles was dicht en zondagsrust. Wel 1 koffiebar, waar de lokalen al aan de wijn zaten. Echt een italiaans koffietent. Daarna een tour door het wijngebied naar verschillende bekende stadjes die veel toeristen aandoen. Maar plots passeerden wij een ontzettend groot en indrukwekkend gebouw op een heuvel. Bleek een herdenkplaats te zijn voor de italiaanse slachtoffers uit de 1e wereldoorlog. Toevallig de camper precies in het midden van grote trap geparkeerd. Toen weer op weg naar  Smartno, klein bergstadje waar de kern nog stamt uit de middeleeuwen. Natuurlijk zijn deze plaatsen niet berekend op campers, dus gewoon maar langs de straat gezet. Het volgende plaatsje was Medana en auto maar in weiland gezet. Overal hele mooie kleine wijnzaakjes en restaurantjes, maar gingen voor een kop koffie naar hotel/restaurant Belica. Boven op de berg met mooi uitzicht. Maar wat een goed restaurant was dit met een service die je niet meer tegen komt. Dus geen koffie, maar de plaatselijke rode wijn met een bord lokale vleeswaren en kazen. Uitmuntende kwaliteit voor niet veel geld. Wilde koffie bestellen , maar vertelde de ober dat alle gasten gratis snaps mogen drinken. Daan naar binnen waar een uitgebreide bar stond met tientallen soorten snaps en kwam met 2 volle glazen snaps die zeer smaakte bij onze koffie. Idee nog geopperd om te blijven op het weiland met de camper en savonds ook voor het diner te gaan. Maar uiteindelijk toch een stukje de berg afgereden en 5 km verderop kwamen wij aan in Capriva del Friuli. Klein stadje die wel gratis camperplaatsen heeft gemaakt voor 6 campers. Bella Italia.

Morgen op weg naar Tolmin.